Linkbuilding, optimering af kode, mere indhold, brugergenereret indhold, content marketing – der er mange steder at tage fat, når du gerne vil i gang med Google optimering, også kaldet søgemaskineoptimering.
Men hvor giver det bedst mening at gå i gang lige nu?
Måske kan du bruge ressourcer på at skabe brugergenereret indhold – men en teknisk fejl i din kode betyder, at dit hårde arbejde ikke bærer frugt før denne ene fejl er rettet?
En SEO-tilstandsrapport har til formål at afdække hvor din side er lige nu – og hvad der skal ske for at du får endnu flere (gratis) organiske besøgende fra Googles søgemaskine.
Prioriteret rækkefølge
En god tilstandsrapport leveres til dig med prioriterede actions.
Du får en liste over alt, du kan gøre på din side lige nu for at få flere organiske besøgende. Det kan være små ting som at ændre opsætning i din .htacces-fil eller ændrer måden hvorpå URL’er i din shop er struktureret, ligesom det kan være ”store ting” som dedikeret linkbuilding for et af dine søgeord eller en ny måde at dine menuer vises til den besøgende på.
Fælles for dem alle er, at de vil hjælpe dig i retning mod flere besøgende.
Og at de er prioriterede ud fra både hvor vigtige de er, og hvor svære de enkelte implementeringer er at foretage.
Ideelt set har du en række ændringer, der er små at implementere – men giver store resultater.
Små ændringer giver store resultater inden for SEO
Ofte er der tekniske udfordringer ved selv store virksomheder der betyder, at virksomheden får markant færre besøgende end den ellers kunne have fået.
Det kan være utilsigtet ”noindex”-tag på en række sider; ”nofollow” på interne links; adgang til spam fra udenlandske robotter eller noget helt fjerde.
At lukke disse huller er sjældent svært, når først du har fundet dem – og resultatet viser sig meget hurtigt i form af de ekstra besøgende, du fremadrettet får.
Du kan også være så heldig, at din side teknisk er meget velfungerende, og du således kan kaste din energi på linkbuilding og at skabe bedre indhold for at skabe flere resultater med Google optimering.
Den amerikanske ”founding father” Abraham Lincoln er berømt for at sige, at hvis du giver ham 6 timer til at fælde et træ vil han bruge de første 4 timer på at slibe hans økse. Forberedelsen er alt.
Sådan er det også med Google optimering.
Brug de første 5 timer på at finde ud af præcis hvilke tekniske huller der skal lukkes på din side – og hyr en programmør i den sidste time til rent faktisk at implementere de nye tiltag.
Du kan også i din Google optimering blot skabe flere tekster, flere links og i det hele taget ”hælde mere kul på” – det er blot med risiko for, at din virksomhed, toget, lige nu kører i den forkerte retning og du reelt set blot fremskynder processen i den gale retning.