Ved du, hvilke ord din hjemmeside tjener penge på?

Når danskerne søger på Google efter en ny kaffemaskine, søger de ikke efter ”hårde hvidevarer-butik” og ej heller ikke ”maskine til at lave kaffe om morgenen”.

De søger i stedet efter ”kaffemaskine”, ”billig kaffemaskine” og ”Senseo Model XYZ”.

Hvis du har indrettet din hjemmeside efter de forkerte søgeord, kommer dine potentielle kunder aldrig forbi fra søgemaskinerne – og netop søgemaskinerne er indgangsvinkel for mere end 75 % af alle køb foretaget online.

Med andre ord en massiv del af den omsætning, du i din butik har potentiale for at opnå på internettet.

Det problem kan en SEO rapport hjælpe dig med at afdække – og hvis du investerer i rapporten før end du begynder arbejdet med din hjemmeside kommer du til at tjene mange penge på det.

Værktøjer hjælper dig mod rette søgeord

En række værktøjer kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine potentielle kunder søger efter, når de ønsker at købe dit produkt eller din ydelse.

Værktøjer som Google Keyword Planner, ÜberSuggest og Keyword.io er alle både gratis og meget brugbare.

Udfordringen er blot at bruge dem og afkode den data, de kommer med, hvis ikke du i forvejen arbejder med SEO (søgemaskineoptimering).

Hvis det ikke er tilfældet, kan du tjene mange penge på at investere i en SEO rapport fra en ekspert i feltet.

Liste klar til brug

En SEO rapport kan have mange formål – et er at finde ud af hvilke søgeord du på din hjemmeside mangler at ramme for at få dine købedygtige kunder ind på siden.

Den rigtige SEO rapport indeholder en klar liste over alle de relevante søgeord, der hver og især skal have deres egen underside på din hjemmeside.

Men lige så vigtigt det er at finde alle de rigtige søgeord, lige så vigtigt er det at sortere dem efter hvor vigtige de er – altså hvor mange penge, de kan tjene din virksomhed.

Den rigtige SEO rapport kommer derfor med angivelser af, hvilke søgeord, du skulle have lavet sider til i går – og hvilke, der godt kan vente til du lige har tid i morgen.

Lader dig lave dit arbejde selv

En af de store fordele ved at lade en professionel lave en SEO rapport over din side er, at rapporten lader dig lave det hårde arbejde med den faktiske optimering, herunder fx tekstskrivning, selv.

På den måde har du fingrene dybt nede i motorrummet og kan selv følge med samtidigt med, at du sparer de penge, det ellers ville have hyret at koste en ekspert.

Ofte kan det ikke betale sig at spare de penge en SEO ekspert koster – men en SEO rapport er undtagelsen, da du her betaler for at blive guidet i den rigtige retning, når du påbegynder det faktiske arbejde selv. Du undgår at optimere mod søgeord, hvor du nok skal få en topplacering, men som bare absolut ingen søgninger har.

Et større spild af tid er svært at forestille sig – og det er nemt at undgå ved en lille investering i en SEO rapport af en dygtig ekspert i feltet med års erfaring fra praktisk arbejde.