Bruger du de samme ord som dine kunder?

Du sælger en vare. Og for den har du et ord. Men måske er det ord et fagord, ”almindelige mennesker” ikke kender til – så når den potentielle kunder leder efter dig og dit produkt kan det være med en Google-søgning på et helt andet ord.

Et ord, der ikke leder kunden til din forretning.

Et eksempel kunne være, hvis du solgte søgemaskineoptimering og kaldte din ydelse for dette – men når din potentielle kunder søger online, sker det efter “online optimering“, “google optimering“, “søgeords fremgang” eller noget helt fjerde. Og I rammer aldrig hinanden.

Det er et stort problem for mange danske virksomheder, der ellers har dedikeret både tid og penge til deres tilstedeværelse online. Det er dog, heldigvis, et problem, der kan afhjælpes ved et forudgående stykke arbejde med en søgeordsanalyse.

Keyword Planner og andre værktøjer

En sådan analyse kan laves med fx Googles eget værktøj Keyword Planner.

Her kan du søge på egne søgeord direkte i søgemaskinens egne tal, men du kan også modtage forslag fra Google på nye søgeord, der kunne passe til din forretning.

Du har her mulighed for at se, hvor mange der hver måned søger på ordet og derfra definere, om søgeordet er værd at optimere imod – eller ej.

Du har også mulighed for at prioritere dine søgeord mellem de, der skal på siden, og de, der faktisk skal dedikeres tid og ressourcer til.

SEO-rapport for at skubbe dig i rigtigt retning

At lave en søgeordsanalyse forudsætter et vist kendskab til ikke alene hvordan diverse søgeordsværktøjer fungerer, men ligeså meget hvordan søgemaskinerne fungerer.

Har du ingen idé om nogle af delene, kan du med fordel overveje at købe en SEO-rapport fra et SEO-firma.

Denne rapport vil indeholde ikke alene forslag til søgeord for virksomheden, men også en gennemgang af det tekniske fundament, en analyse af konkurrenterne og en række andre tal og informationer.

Med denne SEO-rapport i hånden er listen over værdifulde søgeord lavet af en professionel – og det er herefter blot et spørgsmål om at gå i gang med at efterfølge den og skabe resultater.

Sparer man denne rapport væk uden at have det nødvendige kendskab til SEO, risikerer man at gå galt i ens søgeordsanalyse og lave søgemaskineoptimering på ord, ingen søger på – og man derved ingen penge tjener penge.

SEO-rapporten bør være fundamentet for yderligere søgemaskineoptimering og kan sagtens være det eneste, man af et SEO-firma køber – det er blot vigtigt at have styr på søgeordene til at starte med, da alt løbende arbejde bliver lavet ud fra disse.

Flere penge at hente – hvis du er nummer 1

Der er kun 1 virksomhed, der kan ligge nummer 1 på et profitabelt søgeord – og konkurrencen i Google er ikke blevet mindre i de senere år. Flere og flere danske virksomheder har fået øjnene op for hvilke penge, det er muligt at tjene ved hjælp af søgemaskineoptimering.

Men konkurrencen er ikke det eneste, der er vokset. De er de potentielle frugter at høste også. Flere danskere end nogensinde før bruger søgemaskinerne, herunder vælger 95 % Google, som indgangsvinkel til nye produkter og tjenester.

Er du ikke tilgængelig hvor dine kunder er, går du glip af den potentielt største kundekanal.

Men med en SEO-rapport i hånden og dedikeret arbejde vil du hurtigt se resultater – på de samme ord, som dine kunder bruger!