Første skridt i lav-selv-SEO: Køb en SEO-rapport

At hyre et SEO-bureau er ikke nogen billig fornøjelse. Det får danske virksomheder med stram likviditet til i stedet for selv at lave søgemaskineoptimering i erkendelse af, at det er herhen, vinden blæser og kunderne blæser tilbage.

Faren ved selv at lave søgemaskineoptimering er dog, at man ikke har styr på fundamentet og kommer til at optimere i en forkert retning. Det kunne fx være mod søgeord, der ikke er relevante for virksomheden eller på et fundament bestående af et indholdssystem, der af søgemaskinerne slet ikke kan læses.

Fatale fejl, der kan gøre alt tiden brugt på “hjemme-SEO” ganske spildt.

Herved dog ikke sagt, at du som virksomhedsejer er nødt til at købe det dyre SEO-bureau alligevel. Der findes heldigvis en mellemløsning.

Denne mellemløsning hedder en SEO-rapport.

En SEO-rapport fra et SEO-bureau giver dig overblikket over dit websites muligheder for at rangere i søgemaskinerne lige nu. Der bliver sat fokus på de tekniske hindringer for søgemaskinerne som fx langsom loadtid, bloated kode, men også andre og store fejl som duplicate content eller – endnu værre – forkerte søgeord.

For mange danske virksomheder laver et godt og stort stykke arbejde med deres søgemaskineoptimering blot for at opdage, at de fra starten af har ramt et helt forkert søgeord. Arbejdet er spildt. Placeringen er opnået, men der er ikke nogen, der søger på ordet – og hvis det er, er det de forkerte personer.

SEO-rapport er en engangsinvestering

Likviditetsmæssigt er en SEO-rapport en engangsinvestering, der er til at budgettere med.

Din virksomhed har mulighed for at købe denne, og herefter er der ikke flere udgifter. Med SEO-rapporten i hånden er det muligt enten selv at gå i gang med søgemaskineoptimeringen eller, alternativt, at ansætte en ny internt i virksomheden til at klare dette.

Er din virksomhed heldig, kan en IT- eller kommunikationsstuderende fx sættes til de mere lavpraktiske opgaver i forbindelse med SEO som tekstskrivning og kodeoptimering på websitet.

Kun plads til nummer 1

Som udviklingen går i søgemaskinerne lige nu, står en mindre kreds end før til at hive en større gevinst i søgemaskinerne.

Google tjener penge på deres AdWords-annoncer. Det er et PPC-system, hvor man betaler for hvert klik. Derfor har Google og deres mange tusinde aktionærer incitament til at øge antallet af reklamer i søgemaskinen – eller i hvert fald øge synligheden af samme.

Det sker på bekostning af de organiske søgeresultater, der af denne grund får mindre synlighed end før.

Men samtidigt kommer flere danskere på internettet, og de, der er her allerede, bruger søgemaskinerne blot mere og mere. I Danmark sidder Google på 95 % af markedet og er altså den reelt eneste spiller værd at lægge mærke til.

Med andre ord er der flere penge at hente på søgemaskineoptimering – hvis man da gør det tilpas godt til at ligge nummer 1 eller 2, hvor de faktiske penge også er at hente.

En SEO-rapport er en meget fornuftig start, når denne første- eller andenplads af din virksomhed skal erobres. Følg anvisningerne i rapporten, og når opgaverne begynder at handle om mere tekst og flere links, er det muligt at sætte andre til det enten internt i virksomheden eller – forhåbentligt med likviditet i ryggen – et faktisk SEO-firma.