Panda 4 lanceret – hvornår kommer den næste?

I maj 2014 udkom fjerde version af Googles både kendte, men også berygtede Panda-algoritme.

Pandaen er et filter, der trækkes igennem Googles søgeresultater og som har til formål at finde de resultater med ’tvivlsomt’ indhold og frasortere disse.

Med tvivlsomt indhold menes der ringe indhold, der ikke hjælper brugeren videre med den søgning, brugeren har foretaget. Det har tidligere været muligt at få ringe indhold til at rangere højt i søgemaskinerne ved hjælp af blandt andet aggressiv linkbuilding, men det er Google lykkes med at gøre væsentligt sværere den dag i dag.

Som hjemmesideejer kan du dog stadig bare undre dig nu – hvad er det næste filter, du skal tage stilling til, og hvordan undgår du at blive ramt?

Få tjekket dine svagheder

En oplagt mulighed er at lade din hjemmesides svagheder tjekke af en ekspert i søgemaskineoptimering (SEO).

Dette kan lade sig gøre fx med en SEO rapport ved et særligt fokus på at finde din hjemmesides svagheder i forhold til Googles to sort-hvide dyrealgoritmer: Penguin og Panda.

Panda er som nævnt sat i søen for at eliminere ringe indhold i søgeresultaterne. Sider, med meget indhold, men som intet svar giver brugeren, har lidt hårdt under denne algoritme.

Penguin derimod har til formål at ramme de sider, der benytter sig af ”shady” linkbuilding – forstået som tvivlsomme links, de selv har bygget til deres side med søgemaskineoptimering in mente.

Begge algoritmer har mulighed for at degradere dig langt ned i søgeresultaterne. Og det vil for mange danske virksomheder være en stærk svækkelse af forretningsmuligheder.

En SEO rapport kan forberede dig mod fremtidige versioner af de to algoritmer ved at kigge på to ting:

Penguin

Hvilke indgående links har din side, og hvor relevante er de? Er de købte, eller har du faktisk fortjent dine links?

Des mere relevante links du har, des bedre en placering i søgeresultaterne vil du få. En risiko er dog, at irrelevante links vil blive opdaget og prompte afstraffet af Penguin-algoritmen.

Finder SEO-eksperten i sin SEO rapport links, du bør fjerne, vil han gøre opmærksom på samme og du vil få en liste over de links, du bør fjerne.

Panda

Anderledes forholder det sig med Googles Panda-algoritme.

Her vil SEO-eksperten tage et kig på indholdet på din side. Hjælper det brugeren videre – eller kan det gøres bedre?

Han eller hun vil også se, om din struktur på siden nemt lader brugeren navigere rundt, eller om der skal opsættes et sitemap, en bedre menustruktur eller lignende.

Ligeledes vil eksperten lede efter tomme sider og 404-links (links, der leder til døde sider), da disse sider er som en blind vej for brugeren – intet brugbart resultat og derved en dårlig oplevelse.

Der er på 99.99 % af alle hjemmesider plads til forbedringer – men nogle gange kan det være svært at se skoven for bare træer. En SEO-ekspert, der ikke normalt arbejder på siden, kan med sin SEO rapport finde de svage led i kæden og eliminere disse – og derved bane vejen for flere besøgende fra de organiske resultater i Googles søgemaskine.