At købe søgemaskineoptimering ’ude i byen’ uden konkret kendskab til, hvordan Googles algoritmer hænger sammen lige nu og endda udvikler sig i fremtiden, er svært.
For hvordan skal du finde den rette leverandør af et produkt, du – lidt groft sagt – ikke selv forstår dig på?
Det i sig selv er et godt argument for at lave din SEO selv – og du behøver ikke at finde mere end en time om dagen for at det kan lade sig gøre således du ikke skal vente mange måneder på at tage dine konkurrenters topplaceringer.
Udfordringen med at lave SEO – søgemaskineoptimering efter engelske Search Engine Optimization er – at man risikerer at optimere ud ad den forkerte tangent og bruge mange penge og lang tid på værdiløse søgeord og på at slå ind på de forkerte steder.
Heldigvis er der en mellemløsning, der lader dig få erfaringen med søgemaskineoptimering selv, spare pengene og samtidigt have sikkerhed for, at du arbejder i den rigtige retning.
Nemlig en SEO tilstandsrapport med tilhørende vejledning.
Hvad er der galt – og hvad skal der gøres?
En SEO tilstandsrapport har til formål at afdække delvist hvad der er galt på din side lige nu, og hvad der skal gøres for at få din side op i den absolutte superliga.
Det betyder, at SEO-eksperten, der udarbejder tilstandsrapporten, vil kigge blandt andet på:
- Hvor hurtigt indlæser din side? En langsom side er lig med en dårlig brugeroplevelse, hvilket igen er lig med lavere rankings.
- Er det nemt at finde rundt på din side – er der tænkt over strukturen, eller er dine interne links sat sammen hulter til bulter?
- Er din side en stor ressource omkring hvad du sælger og tilbyder, eller er det småt med information, der hjælper brugeren videre?
- Og er der en side til hvert søgeord, dine potentielle kunder kan finde dig på?
Og det stopper ikke her – for ovenstående tager blot sigte på det interne på din side. Ekstern søgemaskineoptimering – det at skaffe links og sociale signaler til din side – afdækkes også.
Hvordan du får eksterne links peget ind på din side lige netop i din branche, og hvordan du kan lave delevenligt indhold, er blandt de ting, du også får hjælp til.
Samlet set skal den SEO tilstandsrapport, du får udarbejdet, hjælpe dig til at se: Hvor er vi nu – og hvilke forhindringer skal vi tage fat på som de første for at komme til der, hvor vi gerne vil hen?
Giver dig vejen
Med din SEO tilstandsrapport får du vejen til at komme videre. Du får udstukket retningslinjer og du får en professionel ved din side, der kan hjælpe dig, hvis der opstår problemer i løbet af din hjemme-SEO.
Du undgår derved at vælge de forkerte søgeord, lave de forkerte redirects eller måske opsætte din htacces-fil forkert – du skal ikke sætte mange kommaer forkert i den ’rigtige’ fil før end at det kan gå helt galt.
En SEO tilstandsrapport koster ikke mange tusinde kroner – slet ikke i forhold til den værdi, du får, når du sætter en time af om dagen til at rette de ting, der i tilstandsrapporten sættes fokus på. Efter et par måneder vil der ske mirakler.
Og mon ikke du kan finde en enkelt time om dagen til formålet?