Linkbuilding har i relation til søgemaskineoptimering altid været en vital del af vejen mod bedre placeringer i søgeresultaterne.
Men hvor det før i tiden var muligt at ranke i de organiske søgeresultater på nærmest hvad som helst med nok links, er kravene i dag skærpet ganske markant. I dag skal man have de rigtige links.
Rigtige links er links, du med din gode hjemmeside har fortjent. Det er relevante links. Det er links, hvor brugeren fra den tillinkende side bliver hjulpet videre af resultatet på din side – hvor linket så at sige passer ind.
I den modsatte grøft har vi links fra sider, hvor det eneste formål med linket er SEO-værdien i sig selv.
Google har med adskillige versioner af deres Penguin-algoritme, set første gang i april 2012, blevet dygtige til at adskille de gode og relevante links fra de knap så gode af slagsen. Det betyder for dig, at det bliver sværere at lave linkbuilding – men at resultaterne også er store, når det lykkes.
Hvad det også betyder er, at du måske har en række decideret skadelige links, der lige nu peger ind på din side, og som du bør sørge for at få fjernet snarest muligt.
Lad en fagmand kigge på det med rapport
Adskillige værktøjer kan hjælpe dig med at trække en liste over alle de indgående links din side har. For at nævne et par stykker kan Ahrefs, OpenSiteExplorer og MajesticSEO trække lister over links til både din side og til så mange andre sider.
Men listen i sig selv hjælper dig ikke videre – det gør listen kun, hvis du har et trænet SEO-øje og kan se hvilke links, der er relevante og hjælper din side videre, og hvilke der reelt er en trussel mod dine fremtidige rangeringer.
Her kan du med fordel alliere dig med en ekspert i SEO, søgemaskineoptimering, og lade denne lave en SEO rapport over alle dine links.
I rapporten vil SEO-eksperten gå igennem alle dine links og pege dem ud, du bør få fjernet.
Du vil simpelthen få en to-do-liste over de svage led, du har i den kæde, der udgør din hjemmeside. Og herefter er det bare op til dig at sørge for at få fjernet disse svage led. For kæden er som bekendt ikke stærkere end det svageste led.
At fjerne skadelige links kan du selv gøre, hvis du har kontrol over siden hvorfra de kommer – og hvis ikke har du stadig mulighed for at signalere til Google, at du ikke vil kendes ved disse links og ønsker dem frasorteret i Googles algoritmer.
Disavow
Google gjorde det i 2013 muligt at indsende en liste over de links, du ikke vil kendes ved. Det sker med deres ”Disavow tool”, der er en del af Google Webmaster Tools.
Har du linket din hjemmeside sammen med Google Disavow Tool, har du altså mulighed for at fortælle Google hvilke links, du ikke vil kendes ved.
Forudsætningen for dette er stadig, at du har listen over links – og her kommer en SEO rapport fra en dygtig SEO-ekspert dig igen til gode, da denne giver dig den præcise liste. Alle de links, du ikke selv er i stand til at fjerne, kan du få fjernet ved hjælp af Google Disavow Tool.