Analyser dine indgående links med en SEO rapport

Indgående links i dag kan betyde forskellen mellem succes og fiasko for dit website i søgemaskinerne. De rigtige relevante og autoritære indgående links skaber store resultater i søgemaskinerne og skubber dig op på alle dine vigtige søgeord i godt samspil med indholdet på selve din side.

Irrelevante og næsten spammy links kan til gengæld ikke alene have ingen værdi, men også tilføre decideret straf til dit website i søgeresultaterne.

For en almen webmaster kan det være svært at se forskel på de indgående links, der booster dit website og de, der ender med at skade dine rankings. Men det kan der rådes bod på med en SEO tilstandsrapport over dine indgående links.

Find de dårlige links og fjern eller frasig dem

En SEO tilstandsrapport kan indeholde mange ting – en af dem er en oversigt over alle dine indgående links. De links, Google har set, kan du se, når du kobler dit website op med Googles Webmaster Tools.

Her får du en liste. Denne kan gennemgås og alle links af tvivlsom karakter kan peges ud.

Herefter kan man enten forsøge selv at fjerne disse links, har man adgang til ophavssiden – eller man har mulighed for med Googles nye disavow-tool at frasige sig værdien af disse links.

En professionel bør dog konsulteres i forbindelse med brugen af dette disavow-tool. Frasiger man sig værdien af de forkerte links, eller ikke nok af de irrelevante links, vil det ikke have en ønskede effekt.

En SEO tilstandsrapport kan generere dig en komplet liste over de links, du bør frasige dig værdien af.

Kig på dine konkurrenters indgående links

Du kan også få genereret en SEO rapport over dine konkurrenters indgående links. Formålet her er at se, hvem af dine konkurrenter, der er dygtige til linkbuilding og herefter gøre hvad du kan for at kopiere de bedste af deres links.

Hvis dine konkurrenter har opfundet den dybe tallerken en gang og allerede har et stort antal stærke, relevante links til deres site er der ingen grund til, at du går ud og gør det præcis samme en gang til fra bunden af.

Det er langt fra alle af dine konkurrenters links, du kan kopiere. Men de, du kan, bør du og med din egen professionelle linkbuilding kan du tage det sidste stykke til toppen.

Det her punkt skal du dog også være varsom med: Har en konkurrent lavet linkbuilding af tvivlsom karakter er det lige så tvivlsomt, om dennes rankings også holder for evigt. Nøjes derfor med at holde øje med og eventuelt blive inspireret af de dygtigste af dine konkurrenter. De, der har ligget på toppen i lang tid og som er dine primære konkurrenter.

Husk også de interne links

Eksterne links, links fra andre domæner til ens eget, er vitale for søgemaskineoptimering i dag. Men interne links betyder også meget i forhold til, hvilke af dine sider Google tillægger mest værdi, og det hjælper dine besøgende med at finde rundt på din side.

Interne links sidste hjælper dine brugere. Det skaber en god brugeradfærd. Og det er også i syvende og sidste ende god søgemaskineoptimering.

En SEO rapport kan hjælpe dig med at frasige dig værdien af dine værste links – og stjæle konkurrentens bedste.